خانه / مطالب ویژه مجریان / فن بیان / ۱۰ تکنیک عملی گسترش دایره لغات در فن بیان

۱۰ تکنیک عملی گسترش دایره لغات در فن بیان

دایره لغات … احتمالاً شما هم هنگام سخنرانی یا صحبت کردن با دیگران، برایتان پیش آمده که واژه کم بیاورید و ندانید باید در چه زمانی از چه کلمه ای استفاده کنید. اگر این اتفاق برای شما هم پیش آمده، بهتان تبریک می‌گویم! چون در جای درستی قرار دارید و قرار است در این مقاله راه هایی برای تقویت بسته کلمات یا همان دایره لغات را با یکدیگر بررسی کنیم. پیشنهاد می‌کنم اگر فن بیان و مهارت های ارتباطی خودتان برایتان مهم است، حتماً تا انتهای مقاله گسترش دایره واژگان در فن بیان همراه باشید…

دایره لغات چیست؟

اول از همه لازم است تکلیفمان را با خودمان روشن کنیم که اصلاً دایره لغات به چه چیزی می‌گویند و بعد به سراغ راه های تقویت و گسترش آن بپردازیم. دایره لغات در واقع به مجموعه کلماتی می‌گویند که شما تا کنون یاد گرفته اید و ازشان استفاده کرده اید. هر چقدر این دایره گسترده تر باشد، قطعاً فن بیان شما هم قوی تر خواهد بود و می‌توانید قدرتمندتر صحبت کنید و در جمع بدرخشید. در ادامه قرار است راه هایی را بررسی کنیم که می‌توانند این دایره شما را گسترده و گسترده تر کنند و بهترین اتفاقات را برای بیان تان رقم بزنند.

چگونه دایره لغات فارسی خود را افزایش دهیم؟

  1. به صحبت های دیگران توجه بالایی داشته باشید.
  2. همه کلمات را مهم تصور کنید.
  3. لغات مهم را بنویسید.
  4. مطالعه خود را افزایش دهید.
  5. می‌توانید از لغت نامه ها هم استفاده کنید.
  6. مترادف و متضاد کلمات را پیدا کنید.
  7. بدون وقفه صحبت کنید.
  8. بین کلمات ارتباط پیدا کنید.
  9. ریشه کلمات را پیدا کنید.
  10. از کلماتی که یاد گرفته اید زیاد استفاده کنید.

در ادامه با این تکنیک ها بیشتر آشنا خواهید شد. اما برای تقویت فن بیان و مهارت سخنرانی، مسلماً فقط گسترش دایره واژگان کافی نیست و باید مهارت های دیگری نظیر زبان بدن، لحن صدا، هوش کلامی و… خود را هم تقویت کنید. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنم حتماً مقاله فن بیان را هم مطالعه کنید تا علاوه ر یادگیری مواردی که خدمت تان عرض کردم، فن بیان خود را بسیار قدرتمند و درجه یک کنید.

۱. به صحبت های دیگران توجه بالایی داشته باشید

اولین کار مهمی که برای افزایش دایره لغات خود انجام دهید، این است که به صحبت های دیگران به خوبی توجه کنید. حالا دیگران می‌توانند دوستان و اطرافیانتان باشند و یا سخنرانان بزرگ دنیا و مجریان تلویزیونی. از هر کس که می‌توانید نکته یاد بگیرید و سعی کنید واژگان و لغات دیگران را به خوبی به یاد بسپارید تا در آینده حتماً از آن ها استفاده کنید و دایره واژگانتان قوی و قوی تر شود…

۲. همه کلمات را مهم بدانید

اگر می‌خواهید دایره واژگان بالا و قدرتمندی داشته باشید، به هیچ وجه نباید به راحتی از کنار کلمات عبور کنید و فکر کنید که لغات ساده ای هستند. حتی ساده ترین و آسان ترین لغات را هم جدی بگیرید و فکر کنید که در آینده ای نزدیک حتماً به کمکتان خواهند آمد.

ممکن است گاهی به بهانه این که “خب این کلمه آسونه دیگه! حتماً یادم میمونه! نیاز نیست بهش دقت کنم که و…” از کنار برخی کلماتی گذر کنیم که بتوانند در آینده بسیار به کمکمان بیایند و ما را حرفه ای نشان دهند. پس به همه کلمات دقت و توجه بالایی داشته باشید.

۳. لغات مهم را بنویسید

یکی از بهترین راهکارهایی که می‌تواند بسته کلمات شما را به خوبی تقویت کند، این است که همیشه وسیله ای برای نوشتن همراه خود داشته باشید و بلافاصله بعد از این که لغت جدیدی به گوشتان خورد، سریع آن را یادداشت کنید تا به خوبی به ذهنتان سپرده شود.

چرا که نوشتن هم باعث می‌شود که آن کلمه بهتر به خاطرتان سپرده شود، و هم همیشه معی آن کلمه را به همراه داشته باشید و در صورت فراموشی به آن مراجعه کنید. اما علی (علیه السلام) در این رابطه می‌فرمایند: “کمرنگ ترین جوهرها از قوی ترین حافظه ها ماندگارتر هستند…”

البته لازم نیست حتماً روی کاغذ این کلمات را یادداشت کنید؛ قطعاً تلفن همراه تان همیشه کنار شماست و می‌توانید با یادداشت کردن کلمات در آن، به تقویت بسته کلمات یا همان دایره لغات خود کمک کنید.

۴. مطالعه خود را افزایش دهید

به قول ویلیام شکسپیر: کتاب، بزرگ ترین اختراع بشر است…

مطالعه کتاب به قدری فایده و سود برای ما دارد که خودتان بهتر از من این موضوع را می‌دانید و نیازی به توضیح درباره آن نیست. اما یکی از بهترین کاربردهای آن موضوع اصلی مقاله ماست. یعنی تقویت دایره واژگان…

شما هر چقدر بیشتر مطالعه داشته باشید و با لحن و نوع نوشتن نویسندگان بیشتری آشنا شوید، قطعاً تعداد کلمات و جملات و البته اطلاعاتی که دارید هم افزایش پیدا خواهد کرد و می‌توانید دایره واژگان و در نتیجه فن بیان قدرتمندی داشته باشید. جالب است بدانید هر چقدر مطالعه و اطلاعات بالاتری داشته باشید، ناخودآگاه اعتماد به نفستان هم افزایش پیدا خواهد کرد. در مقاله چگونه با اعتماد به نفس صحبت کنیم هم این نکته را به شما گفتم؛ پس حتماً سعی کنید مطالعه را در برنامه روزانه خود قرار دهید.

۵. می‌توانید از لغت نامه ها هم استفاده کنید

فکر نمی‌کنم این بخش برایتان نیاز به توضیح خاصی داشته باشد! لغت نامه ها دیگر منبع اصلی کلمات و واژه ها هستند و هر چقدر که بخواهید می‌توانید ار آن ها لغات جدید و درست و حسابی یاد بگیرید. پیشنهاد من به شما این است که روزی حداقل ۱۰ کلمه (البته با توجه به توانایی های خودتان) از این لغت نامه ها یاد بگیرید که هم برایتان زیاد سخت نباشد و هم بتوانید روز به روز کلمات بیشتر و بهتری هم یاد بگیرید.

البته لازم نیست حتماً یک لغت نامه قطور و با مبلغ بالا تهیه کنید که بخواهید لغات آن را یاد بگیرید. می‌توانید با نصب برنامه های لغت نامه در گوشی خود، این تمرین را انجام دهید و دایره لغات خود را به طرز عجیبی افزایش دهید.

۶. مترادف و متضاد کلمات را پیدا کنید

یک بازی جالبی هم که برای گشترش دایره واژگان پیشنهاد می‌شود، این است که بگردید و مترادف و متضاد برخی لغات را پیدا کنید. مخصوصاً واژه هایی را که تازه یاد گرفته اید و یا این که به نظرتان دشوار به نظرتان می‌رسند. این گونه قطعاً احتمال به خاطر سپاری آن لغات بسیار بالا خواهد رفت و می‌توانید به هدف خودتان هم که همان تقویت فن بیان است به راحتی برسید. انجام این کار نه وقت زیادی ازتان خواهد گرفت و نه انرژی زیادی. حتی یک سرگرمی هم هست و می‌تواند در کنار آموزش، لحظان خوشی را برایتان به ارمغان بیاورد.

۷. بدون وقفه صحبت کنید

دیگر بازی یا بهتر است بگویم تکنیک برای تقویت بسته کلمات تان، این است که چند دقیقه بدون وقفه صحبت کنید. فرقی نمی‌کند این صحبت های شما درباره چه موضوعی باشد. حتی می‌تواند بی ربط ترین موضوع جهان نسبت به شما باشد! مهم فقط این است که بتوانید چند دقیقه (حتی در حد دو یا سه دقیقه) پشت سر هم درباره موضوعی صحبت کند.

زمانی که این بازی را انجام می‌دهید، برای این که وقفه و مکثی در صحبت هایتان ایجاد نشود، مجبور هستید که خیلی سریع به دنبال واژگان مختلف در ذهن خود بگردید و آن ها را پیدا کنید. این گونه زمانی که می‌خواهید در جمع یا در برابر هر فرد دیگری صحبت کنید، ذهنتان راحت تر کلمات را پیدا می‌کند و می‌تواند از لغات بیشتر و بهتری هم استفاده کند.

۸. با کلمات بی ربط جمله بسازید

شاید کمی این تکنیک برایتان عجیب باشد اما باید بهتان بگویم که یکی از بهترین راهکارها برای تقویت دایره واژگان، جمله سازی با کلماتی است که هیچ ارتباطی به یکدیگر ندارند. یعی بگردید و چند جمله بی ربط مانند: لپ تاپ، مدرسه، دیوار و بخاری پیدا کنید، سپس شروع کنید به جمله ساختن با آنها. مثلاً می‌توانید بگویید:

زمان که به دیوار مدرسه تکیه داده بودم، با لپ تاپ معلم عکس یک بخاری قدیمی را دیدم!

شاید برایتان در ابتدا کمی سخت به نظر برسد و نتوانید جملات خوبی بسازید، اما به مرور زمان در این کار پیشرفت خواهید کرد و می‌توانید جملات معنادار تر و بهتری بسازید. این کار به تقویت مهارت بداهه گویی شما نیز کمک بسیار زیادی می‌کند. شاید باور نکنید اما این تمرین تاثیر بسیار زیاد و حیرت انگیزی روی مهارت فن بیان و گسترش دایره لغات تان خواهید داشت.

۹. ریشه کلمات را پیدا کنید

کلمات هم خانواده معمولاً ریشه مشترکی با یکدیگر دارند و حروف آن ها تا حد زیادی شبیه به یکدیگر هستند. شما می‌توانید از این اتفاق به نفع خود استفاده کنید و با توجه به ریشه کلمات، به معنی آن ها به خوبی پی ببرید و دایره لغات خود را تقویت کنید. البته چون این کلمات تا حدودی شبیه به یکدیگر هم هستند، راحت تر به ذهن سپرده می‌شوند و می‌توانند اتفاقات خوبی را برای خودتان و فن بیانتان رقم بزنند.

۱۰. از کلماتی که یاد گرفته اید زیاد استفاده کنید

با توجه به تکنیک هایی که در این مقاله خدمتتان گفته شد، در صورتی که آن ها رعایت کنید قطعاً دایره واژگان و بسته کلمات تان بسیار افزایش پیدا خواهد کرد. اما نکته ای که باید در انتها به آن توجه کنید، این است که از کلماتی که یاد گرفتید زیاد استفاده کنید تا به خوبی در ذهنتان ثبت شوند و به دایره لغات تان به خوبی افزوده شوند. شک کنید تا زمانی که از این لغات استفاده نکنید و آن ها را در ذهن خود نگه دارید، اتفاقات خوبی که مدنظرتان هست برایتان رخ نخواهد داد.

بالا بردن قدرت کلمات

نکته مهمی که درباره کلمات باید به شما بگویم، بحث قدرت کلمات است؛ در واقع واژگانی که شما از آن ها استفاده می کنید، قدرت فوق العاده بالایی دارند و می توانند حتی مسیر زندگی فردی را تغییر دهند! به طور مثال، وقتی شما به خودتان یا دیگران برای انجام کاری می گویید “نمی توانم” به احتمال بسیار زیاد در آن کار موفق نخواهید بود. برای اثبات قدرت کلمات، مثال دیگری برایتان می زنم:

فرض کنید می خواهید به فردی بگویید که در جایی بنشیند. شما می توانید این نکته را به چند صورت به او بیان کنید:

  • بفرمایید
  • بشین
  • بتمرگ!

هر ۳ کلمه معنای یکسانی دارند اما واقعاً حس و حال مخاطب بعد از شنیدن هر کدام از آن ها یکسان است؟ مسلماً خیر. پس باید دقت کنید که در مکالمات خود از چه کلماتی استفاده می کنید و حتی چطور آن ها را بیان می کنید. پیشنهاد می کنم با مطالعه مقاله قدرت کلمات ، درباره واژگان و قدرت عجیب و غریب آن ها اطلاعات بیشتری به دست بیاورید و قبل از بیان هر واژه ای، با خاطر داشته باشید که در دنیای امروز، کلمات بیشتر از گلوله ها آدم کشتند! پس مراقب باشید از چه لغاتی استفاده می کنید.

بهترین راه تقویت فن بیان و گسترش دایره لغات

یکی دیگر از راه های فوق العاده خوبی که برای تقویت فن بیان و دایره واژگان معمولاً پیشنهاد می‌شود، شرکت در کلاس های مرتبط با فن بیان است. اگر در این کلاس ها به صورت حضوری شرکت کنید که چه بهتر! اما اگر وقت یا حوصله این کلاس ها را ندارید، پیشنهادی که برایتان دارم این است که در کلاس های غیرحضوری فن بیان شرکت کنید. در این کلاس ها علاوه بر این که مطالب فوق العاده درجه یکی یاد می‌گیرید، تمرین های عملی نیز به شما داده می‌شود که با انجام دادن آن ها، شک نکنید بهترین اتفاقات برایتان رقم خواهد خورد.

منبع: https://mostafaee.com

درحال ارسال
امتیازدهی کاربران
۰ (۰ رای)

درباره مدیر سایت

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*