خانه / مطالب ویژه مجریان / زبان بدن / نحوه حرکت و ایستادن در سخنرانی

نحوه حرکت و ایستادن در سخنرانی

زبان بدن یکی از بخش های مهم در  ارائه یک سخنرانی موفق می باشد. افراد بیش از اینکه به کلمات شما توجه کنند نسبت به مدل حرکتی شما دقت دارند. زیرا همانقدر که یک بیان رسا و روان برای جذابیت سخنرانی اهمیت دارد، نحوه حرکت شما و پیامی که از طریق حرکات خود به مخاطب انتقال می دهید نیز دارای جایگاه ویژه‌ای است. بنابراین اگر فردی خواهان این است که یک سخنرانی کاملا موفق داشته باشد، لازم است که تمام این جنبه ها را همزمان رعایت کند. در این مقاله قصد داریم تعدادی نکته کاربردی درباره نحوه حرکت و ایستادن در سخنرانی به شما ارائه کنیم و اگر می خواهید با زبان بدن و نکات مختلف آن به طور کامل تر آشنا شوید، حتماً مقاله تکنیک های زبان بدن را مطالعه کنید. در واقع شما در این مقاله با موارد زیر به خوبی آشنا خواهید شد:

  • توقف نکنید
  • به محل ایستادن خود دقت کنید
  • موجب سرگیجه مخاطب نشوید
  • از حرکت دست ها غافل نباشید
  • به تریبون نچسبید
  • از تمام فضای سالن استفاده کنید
  • استرس را از خود و محیط اطراف دفع کنید
  • درباره زبان بدن مطالعه کنید

۱. توقف نکنید

قطعاً شما هم تجربه شرکت در جلسات مختلف را داشته اید. اگر توجه کرده باشید یکی از اتفاقات رایجی که در بسیاری از جلسات رخ می دهد، احساس کسالت و خستگی شما بعد از گذشت مدت زمان نه چندان طولانی از آغاز سخنرانی است. علت این امر به عوامل زیادی وابستگی دارد. اما یکی از مهمترین دلایل آن عدم تسلط سخنران به مهارتهای زبان بدن می باشد. در جلساتی که علاوه بر افراد حاضر، خود سخنران نیزجایگاه ثابتی دارد و هیچ حرکتی نمی کند، میزان این خستگی به نسبت قابل توجهی بالاتر است.

وقتی که سخنران برای مدت زمان طولانی بدون حرکت در یک جا نشسته باشد و شما مرتب مجبور باشید تنها به یک نقطه خیره شوید، کم کم مغز شما احساس خستگی می کند و در نتیجه شما نیز  دچار احساس کسالت و کلافگی می شوید. به همین دلیل است که حرکت متناسب سخنران در طول جلسه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. بنابراین تا حد امکان سعی کنید در جلسات ارائه خود از یکجا نشینی و ثابت بودن خودداری کنید. در صورت امکان حتی اگر جلسه در یک فضای محدود برگزار می شود می توانید هر از چند گاهی از جای خود بلند شوید و چند قدم که حرکت کنید. به این صورت علاوه بر اینکه خود شما از حالت یکنواختی و خستگی خارج میشوید، ذهن مخاطب تان نیز مجدداً تجدید قوا می کند.

۲. به محل ایستادن خود دقت کنید

اینکه شما در هر بخش از سخنرانی روی کدام قسمت از صحنه قرار بگیرید، اهمیت بسیار زیادی دارد. نکته اول و مهم این است که تا حد امکان باید سعی کنید جایی بایستید که تمام مخاطبین شما بتوانند بدون آزردگی شما را ببینند.

از سویی دیگر آنچه که اهمیت دارد این است که اگر در هنگام سخنرانی از اسلاید و پاورپوینت استفاده میکنید،  توجه داشته باشید که متناسب با آن محل ایستادن و حرکت خود را انتخاب کنید. به عنوان مثال اگر در قسمتی از سخنرانی مخاطب شما باید تمام توجه اش نسبت به مطلب روی صفحه نمایشگر باشد،  میتوانید در گوشه ای از صحنه بایستید و یا حتی برای تسلط بهتر در انتهای فضای سالن، پشت سرهمه حاضرین قرار بگیرید. به این صورت تمام توجه افراد به مطلبی که روی پرده در حال نمایش است، جلب خواهد شد.

در مقابل اگر نیاز است که مخاطب فقط نسبت به سخنان شخص شما توجه داشته باشد، ترجیحا در هنگام ایستادن بر روی صحنه در مکانی قرار بگیرید که مطالعه مطالب روی پرده نمایش برای مخاطب امکان پذیر نباشد و یا حرکت آهسته داشته باشید تا چشم مخاطب مجبور به دنبال کردن شما باشد.

۳. موجب سرگیجه مخاطب نشوید

برخی از سخنرانان در جلسات خود دچار افراط و تفریط هستند. یا آنقدر حرکت می‌کنند که مخاطب دچار احساس سرگیجه می‌شود و یا در مقابل به حدی ساکن هستند که شنونده به خواب فرو می‌رود!

درست است که کمی بالاتر عنوان کردیم، حرکت شما بر روی صحنه بسیار مهم است اما؛ توجه داشته باشید این حرکت کردن چه هدفی را دنبال می کند. شما قرار نیست در فضای سخنرانی پیاده روی داشته باشید، بلکه قرار است با حرکتهای حساب شده و آرام ذهن مخاطب را از خستگی نجات دهید.

پس لطفاً فضای صحنه را با کوچه و خیابان اشتباه نگیرید. سعی کنید از حرکات شتابزده و یا بسیار سریع اجتناب کنید و تنها در موارد خاصی که نیاز است مطلب با هیجان بالا بیان شود، حرکات سریع تری را انجام دهید. به صورت آهسته و آرام با حرکات متناسب توجه مخاطب را نسبت به خود جلب کنید.

۴. از حرکت دست ها غافل نباشید

آیا تا به حال دقت کرده اید که افرادی که در هنگام سخنرانی دست های خود را تکان می دهند، جذابیت سخنانشان برای شما چندین برابر است و حرفهای آنها را بسیار بهتر متوجه می شوید؟ علت این امر از ذهن شما سرچشمه می گیرد.

زیرا همزمان باید هم از قوه شنوایی استفاده کند و هم  با استفاده از چشم ها حرکات دست گوینده را دنبال کند. به همین دلیل تقریبا تمام تمرکز شما ما از محیط اطراف برداشته شده و اصطلاحاً شش دانگ حواستان جلب حرف های فرد مقابل  می‌شود. توجه کنید که در هنگام سخنرانی کردن و یا حتی صحبت های عادی خود به تناسب از حرکت دست ها نیز استفاده کنید.

هم جذابیت کلام شما را بالا می برد و هم مخاطب را بهتر درگیر می‌کند. البته توجه داشته باشید که زیاده روی نکنید زیرا ممکن است مخاطب دچار این حس شود که شما در حال اجرای حرکات آکروباتیک هستید.

۵. به تریبون نچسبید

یکی از بدترین اشتباهاتی که یک سخنران می تواند انجام دهد، این است که پشت تریبون بایستد. به هر اندازه که قرار گرفتن پشت تریبون برای شما احساس خوشایندی ایجاد می کند، در وجود مخاطب تان  میتواند حس متضادی را  القا کند. زمانی که شما در تمام طول سخنرانی فقط پشت تریبون قرار بگیرید و هیچ گونه حرکتی نداشته باشی،  علاوه بر اینکه به موجب خستگی مخاطب خود می شوید؛ این احساس را در وی به وجود می آورید که فضای حاکم بر جلسه یک فضای کاملاً رسمی می باشد. اغلب افراد در فضاهای رسمی احساس معذب بودن می‌کنند و تمام تلاش خود را به کار می‌گیرند که هرچه سریعتر از آن محیط دور شوند.

بنابراین سعی کنید با حرکات خود این احساس را به مخاطب القا کنید که در یک محیط کاملاً صمیمانه در کنار شما قرار دارد و صرفا جهت یک تبادل اطلاعاتی بسیار خوب در کنار هم گرد آمده اید.

۶. از تمام فضای سالن استفاده کنید

توجه داشته باشید تمام فضایی که برای جلسه سخنرانی مورد استفاده قرار می گیرد، قابل استفاده است. نیازی نیست تنها در یک محدوده مشخص حرکت کنید یا حرکات خود را فقط به فضای روی صحنه اختصاص دهید. بلکه می‌توانید در تمام طول سالن  حرکت داشته باشید.

بین ردیف ها در صورت امکان قدم بزنید و حتی می توانید برای چند لحظه در کنار برخی افراد توقف کنید و صحبت های خود را با نگاه کردن به وی ادامه دهید. استفاده از این ترفند موجب می شود مخاطبتان بداند که شما قصد دارید با تمام توجه خود مطالب را برای او بیان کنید و از سمت دیگر این پیام را به دیگران می دهد که ناخودآگاه دقت بیشتری نسبت به حرفهای شما خواهند داشت.

پس فراموش نکنید تمام فضای سالن در اختیار شماست. می توانید از آن به بهترین شکل ممکن استفاده کنید. همه چیز به مهارت شما بستگی دارد.

۷. استرس را از خود و محیط اطراف دفع کنید

 حرکات شما تا حد بسیار زیادی  میتوانند بر میزان استرس شما و همین طور میزان راحتی مخاطب اثر گذار باشند. حرکات بیش از اندازه خشک و رسمی، یک جا ایستادن، حالت بدن منقبض و موارد این چنینی همگی نشان دهنده این هستند که شما دچار استرس هستید و این احساس به مخاطب شما هم منتقل خواهد شد.

بنابراین قبل از شروع جلسه سخنرانی و یا در حین جلسه می توانید با رعایت چند نکته ساده این استرس را کم کنید و زبان بدن خود را تحت کنترل در آورید.

کمی قدم بزنید

اگر بیش از حد دچار استرس و اضطراب هستید و عضلات شما منقبض هستند، سعی کنید پیش از شروع جلسه سخنرانی کمی قدم بزنید. اگر این کار را ترجیحا در فضای آزاد و هوای بازی انجام دهید، نتیجه بهتری دریافت خواهید کرد.

اما نگران نباشید اگر در فضای بسته نیز قرار دارید می توانید با انجام تکنیک هایی مانند تنفس عمیق و یا چند حرکت کششی بسیار ساده عضلات خود را از حالت انقباض خارج کنید و بدن خود را در حالت راحتی و آرامش قرار دهید. حتی می توانید قبل از حضار در سالن حضور پیدا کنید و با قدم زدن در فضای سالن استرس و اضطراب خود را کاهش دهید.

سخنرانی خود را با یک سوال آغاز کنید

اگر فکر می کنید آمادگی لازم برای شروع سخنرانی را ندارید و نمی توانید حرکات خود را کنترل کنید، با یک سوال کاملا هوشمندانه در ابتدای مسیر مسئولیت آغاز سخنرانی را به مخاطب خود واگذار کنید.

با این کار علاوه بر اینکه  میتوانید تسلط بهتری بر نحوه رفتار و حرکت خود داشته باشید، همان ابتدا تیر خلاص را زده و ذهن مخاطب تان را کاملاً درگیر موضوع سخنرانی می کنید. انتخاب این سوال بسته به موضوع شما و همینطور هدفتان از ارائه مطالب است.

۸. درباره زبان بدن مطالعه کنید

مطالعه و بالا بردن اطلاعات در هر زمینه می تواند تا حد بسیار زیادی موفقیت شما را افزایش دهد. درباره زبان بدن کتاب ها و مقالات متعددی به رشته تحریر در آمده است که می توانید آن ها را مطالعه کنید. در این صورت توانایی این را خواهید داشت که در مواقع حساس به صورت خودآگاه حرکات خود را کنترل کنید. به این معنی که اگر استرس دارید، می‌توانید کاملاً آگاهانه با زبان بدن آن را پنهان کنید. پس سعی کنید تا جایی که می‌توانید در این زمینه اطلاعات کافی و لازم را جمع آوری کنید.

کتاب جامعه اسرار زبان بدن

این کتاب یکی از بهترین کتب نوشته شده در این زمینه می باشد که شما را با زبان بدن خودتان آشنا می‌کند. نویسنده این کتاب آلن پیز سعی کرده که در این کتاب شما را متوجه کند تا چه اندازه ارتباط غیر کلامی  شما با مخاطب یا همان زبان بدنتان می تواند در بیان منظور شما موثر واقع شود. توصیه می کنم حتماً برای اینکه شناخت بیشتری نسبت به حرکات خود پیدا کنید این کتاب را مطالعه نمایید.

کتاب زبان بدن از تری دی کلارک

نویسنده در این کتاب علاوه بر اینکه شما را با زبان بدن آشنا می کند به شما در دو زمینه خاص نیز یاری می رساند.

اول اینکه که این آگاهی را در شما ایجاد می کند تا با استفاده از شناخت زبان بدن دیگران بتوانید به نیات و اهداف اصلی آنها پی ببرید.

دوم اینکه آموزش می بینید که چطور با استفاده از زبان بدن خود مخاطب تان را جذب کنید. هر دوی این موارد  میتوانند تاثیر بسیار چشمگیری در ارتقاء روابط شما و بهبود کیفیت آن ها ایفا کنند.

کتاب نکات طلایی زبان بدن از پویا ودایع

یکی از ویژگی های بارز این کتاب بسیار کاربردی این است که درعین  سادگی بیان، بسیار موشکافانه و دقیق و همین طور جامع واکنش ها رفتارهای بدنی را مورد بررسی قرار می‌دهد و شما را به صورت جزئی با تمام قسمت های آن آشنا می کند.فراموش نکنید که امروزه در علم روانشناسی توجه بسیار ویژه‌ای نسبت به زبان بدن شده است. بنابراین مطالعه کتاب هایی از این قبیل می‌توانند کمک بسیار زیادی به شما داشته باشند.

منبع:https://mostafaee.com

درحال ارسال
امتیازدهی کاربران
۰ (۰ رای)

درباره مدیر سایت

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*