خانه / مطالب ویژه مجریان / تقویت صدا / تمرین هایی برای تقویت صدا

تمرین هایی برای تقویت صدا

حتما برای شما هم پیش آمده که در هنگام صحبت کردن جلوی جمع، احساس کنید صدایتان خسته شده و انرژی لازم را برای ادامه ندارید، مخصوصا اگر سخنران تازه­ کاری باشید. اگر ماهیچه های تارهای صوتی شما به اندازه کافی قوی نباشد، این ضعف زودتر به سراغتان می آید و نمی توانید آنطور که باید روی شنونده ها تاثیر بگذارید.

تقویت کافی صدا نیاز به تمرین و پشتکار طولانی مدت دارد و برای بعضی افراد یکی از مراحل دشوار کار است. در اینجا تمریناتی برایتان آورده ایم که به شما کمک می کند در این مسیر با سرعت بیشتری پیش بروید.

راستی! موقع انجام تمریناتی مثل این، مطمئن شوید که تنها هستید. ممکن است کمی احمق جلوه کنید!

گرم کردن اولیه تارهای صوتی

همانطور که قبل از ورزش لازم است بدنتان را گرم کنید، برای سخنرانی هم نیاز به گرم کردن دارید. البته نه به این صورت که مسافتی را بدوید: گرم کردن صدا روش ویژه خودش را دارد که سخنران ها پیش از ارائه آن را در پیش می گیرند. اینها چند پیشنهاد هستند:

  1. یکی از ترانه های دلخواه خودتان را زمزمه کنید. سعی کنید آوازی را انتخاب کنید که بیشترین حرکت را به لب و دهان شما می دهد.
  2. وانمود کنید که دارید آدامس می جوید. عضلات فک بالا و پایین را حرکت دهید و خوب آنها را آماده کنید.
  3. زبانتان را در دهان بچرخانید. شاید احساس کرده باشید که گاهی تنش های روانی در عقب زبان شما جمع می شود. با این حرکت، گرفتگی های احتمالی را برطرف می کند.
  4. دهان خود را به شدت تمام به شکل آ، ای و او درآورید. سعی کنید چند بار این صداها را با صدای بلند و حرکت افراطی دهان ادا کنید.

تمرین تنفس

یکی از دلایل ضعیف بودن صدا، عمیق و قوی نبودن نفس است. پیش از اینکه نوبت به صحبت شما شود، جایی برای انجام این حرکات تنفسی پیدا کنید:

  1. بایستید. شانه هایتان را کاملا به عقب بدهید تا ریه هایتان باز شوند. دستهایتان را روی شکم بگذارید ماهیچه های شکم را رها کنید.
  2. از راه بینی هوا را درون ریه بکشید و احساس کنید این هوا اول دارد شکمتان را پر می کند، بعد نوبت به ریه ها می رسد. چند ثانیه هوا را نگه دارید. بعد به آرامی هوا را بیرون بدهید. حس کنید که ریه و شکمتان کاملا جمع می شود.
  3. بعد از چند بار انجام تمرین بالا، دستهایتان را بالا ببرید، ریه هایتان را از هوا پر کنید، بعد دستها را پایین بیاورید و با گفتن آه یا اوه بلند، هوا را به سرعت از ریه خارج کنید. حالا ریه های شما آمادگی بیشتری برای داشتن یک ارائه ناب دارد.

تمرین رهاسازی صدا

اگر صدای شما در گلو خفه باشد یا خشن و گرفته باشد، مخاطب شما علاقه اش را به شنیدن حرف هایتان از دست می دهد. تمرینات رهاسازی صدا باعث می شود با اعتمادبنفس بالاتر و کنترل بیشتر، با صدایی متعادل مخاطب را به سمت خودتان جذب کنید:

  1. بایستید و آرام دست تان را روی ماهیچه های گلویتان بگذارید. در همین حالت، با صدای معمولی صحبت کنید. به تنش ماهیچه های گلو و گرفتگی و خشکی آرواره تان دقت کنید.
  2. با دهان کاملا باز خمیازه بکشید. با یک “او و و و م م م م م ” کشدار خمیازه تان را تمام کنید. سعی کنید حرف م را تا جایی که می توانید ادامه بدهید. عضلات آرواره تان را بدون هیچ گرفتگی یا جمع کردن، رها کنید.
  3. فک پایین را رها کنید و به چپ و راست حرکت بدهید. در حالی که فکتان رها است، لبهایتان را بسته نگهدارید و زمزمه کنید.
  4. تمرین چهارم مربوط به قسمت گرم کردن تارهای صوتی را تکرار کنید.

تمرین افزایش حجم صدا

حجم صدا یکی از ابزاری است که در هنگام سخنرانی بسیار به کارتان می آید. اگر حجم صدای شما خوب باشد، تاثیرگذاری کلام شما بیشتر می شود. علاوه بر این، کمتر خسته می شوید و نیاز نیست برای بیان مطلب اینقدر انرژی هدر بدهید. با این تمرین ها، حجم صدایتان را تقویت کنید:

  1. یک نفس عمیق بکشید و هوا را با صدای “س س س س” بیرون بدهید. این کار را ده بار پشت سر هم انجام بدهید.
  2. بلندی صدایتان را در هنگام ادای حرف “م م م” تغییر دهید. اول با صدای کم شروع کنید: م م م م م. بعد صدایتان را تا حد متوسط بالا ببرید. سپس با بالاترین صدا این حرف را تکرار کنید. دوباره این کار را تکرار کنید، اما این بار از صدای بلند آغاز کنید و به صدای کم برسید. چندین بار این تمرین ها را تکرار کنید. کم، زیاد، کم، زیاد، کم، زیاد، …
  3. تمرین دو را با یک حرف صدادار تکرار کنید: مثلا بگویید آآآآ. ابتدا با کم، متوسط و زیاد و سپس کم، زیاد، کم، زیاد، کم، زیاد …

اگر می خواهید صدایتان برای سخنرانی آماده باشد، هر روز این تمرین ها را انجام بدهید. می توانید آنها را روبروی آینه انجام بدهید تا مطمئن شوید با شانه هایتان تنفس نمی کنید یا دهانتان کاملا باز می شود. خیلی زود متوجه تاثیر این تمرینات روی صدا و نحوه ارائه تان می شوید!

منبع: آکادمی ارائه ناب به نقل از sixminutes.dlugan.com

درحال ارسال
امتیازدهی کاربران
۵ (۱ رای)

درباره مدیر سایت

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*